Pozyskiwanie nowych klientów jest obowiązkowe dla firm, które chcą się rozwijać. Niemniej ważne jest przy tym stworzenie bazy odbiorców, którzy będą wiernymi konsumentami oferty. W jaki sposób należy realizować marketing relacji?

Krok 1 – dostrzegaj wartość dobrych relacji

Może być to zupełnie prozaiczne, bo zdecydowana większość firm zapewnia, że klienci są dla nich na pierwszym miejscu. Oświadczenia mają jednak to do siebie, że mogą nie mieć pokrycia w działaniu. A konsument, który nie czuje zaangażowania ze strony producenta czy sprzedawcy, nie będzie chciał wracać. Zadowolony natomiast chętnie dokona zakupu jeszcze raz i prawdopodobnie powie o tym znajomym. Do poprawy wizerunku marki świetnie nadaje się prowadzenie social media. To właśnie tam można umieszczać treści zachęcające do dzielenia się opiniami i wyrażania emocji.

Krok 2 – postaw na interakcję

Chociaż klient nie zawsze jest miły, to warto zrobić, co można, żeby utrzymać z nim relacje na wysokim poziomie. W dawnych czasach, gdy konkurencja w wielu branżach nie istniała, konsumenci często byli poniewierani przez handlarzy. Dało się usłyszeć: „Panie, tu nie ma innego sklepu”. Więc nawet fatalnie potraktowany klient wracał, bo musiał. Takie sytuacje odeszły w niepamięć i raczej nieprędko wrócą.

Dlatego budowanie trwałych relacji musi być celem przedsiębiorcy. Sprzedaż oczywiście napędza zyski, ale bez zaangażowanej grupy odbiorców nie da się utrzymać wysokich miejsc w branży. Jeśli klient oddaje produkt, zrób wszystko, żeby mu pomóc, Jeśli ma reklamację, postaraj się ją uwzględnić. Kolejny raz widać, że prowadzenie social media przez firmę stwarza odpowiedni kanał łączności i może być miejscem podejmowania reakcji.

Krok 3 – postaw na kontakt posprzedażowy

To świetny sposób na customizację produktu lub usługi. Poza tym zaproszenie do podzielenia się odczuciami tuż po zawarciu transakcji pokazuje klientowi, że jest ważny. Nie ma nic gorszego niż uświadomienie konsumentowi, że firmie zależy jedynie na jego pieniądzach. Prowadzenie social media ułatwia to zadanie, bo właśnie tam odbiorca może podzielić się swoją opinią i wyrazić sugestie, o które prosi producent.

Krok 4 – wykorzystaj mailing

Spersonalizowane treści wysyłane do odbiorców mogą zdziałać bardzo wiele. Dane osobowe nie muszą jedynie wypełniać obszernych raportów statystycznych, ale też służyć za narzędzie do komunikacji. Adresowanie zaproszeń w ważnym dla danej osoby dniu, okaże się skutecznym sposobem na podniesienie sprzedaży. Kupony rabatowe lub nawet imienne zwracanie się do klienta może wiele zdziałać. W ten sposób buduje się zaufanie, ociepla relacje i realizuje cele marketingowe.

Krok 5 – zadbaj o wiarygodność

Lojalność klienta ma związek z zaufaniem do firmy. Jeśli w social media danej marki ukaże się fałszywa informacja, może to oznaczać stratę wielu stałych Klientów. Nie można sobie na to pozwolić. Dlatego treści redagowane na portalach powinny zawsze być rzetelne.

Powyższe 5 zasad to niezbędnik każdego przedsiębiorcy, który chce skutecznie nawiązać relacje ze swoimi odbiorcami. Warto je zastosować jak najszybciej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj