Ustanawiane w ostatnich latach lokalne uchwały krajobrazowe mają coraz większy wpływ na układ architektoniczny wielu polskich miast. Wprowadzają one wiele regulacji, które określają zasady umieszczania banerów reklamowych w przestrzeni miejskiej. Co zatem należy wiedzieć o tych zasadach, aby móc reklamować swoje produkty lub usługi bez ryzyka złamania miejscowego prawa?

Czym są uchwały krajobrazowe?

Uchwały krajobrazowe to miejscowe akty prawne, które od kilku lat są ustanawiane przez polskie samorządy. Mają one na celu regulację przepisów związanych z umieszczaniem w miastach tak zwanych „elementów znaczących”, które mają wpływ na wygląd miejskich przestrzeni. Są nimi elementy małej architektury (ławki, place zabaw, ogrodzenia), ale przede wszystkim formy reklamy zewnętrznej – na przykład szyldy i banery reklamowe.

Głównym celem, jaki przyświeca autorom uchwał krajobrazowych, jest ochrona najatrakcyjniejszych i najczęściej uczęszczanych miejsc – zabytkowych dzielnic, terenów zielonych czy centrów miast – przed chaosem architektonicznym i zbyt dużą ilością montowanych reklam zewnętrznych. W konsekwencji uchwały te ograniczają na przykład dotychczasową dowolność wyboru odpowiednich miejsc do zawieszania banerów reklamowych. Z tego powodu budzą one często duże kontrowersje wśród osób i firm promujących w przestrzeni miejskiej swoje produkty i usługi. Z drugiej strony są zazwyczaj dobrze odbierane przez lokalnych mieszkańców.

Jak zatem pogodzić reklamowanie swojej działalności z przestrzeganiem zasad architektonicznych w przestrzeni miejskiej?

Zasady umieszczania banerów reklamowych w mieście – o czym należy pamiętać?

Mimo że poszczególne uchwały krajobrazowe różnią się pod względem wprowadzanych regulacji, to ich ogólne zapisy są bardzo podobne. Warto ich przestrzegać, aby uniknąć niepotrzebnych konsekwencji wynikających z ich złamania. O czym zatem należy pamiętać, montując banery reklamowe w przestrzeni miejskiej?

Oto najważniejsze zasady:

  • w przypadku banerów reklamowych umiejscowionych na elewacjach budynków, należy je wieszać tylko tam, gdzie nie występują otwory okienne (z wyjątkiem okien na klatkach schodowych, w piwnicach i pomieszczeniach technicznych)
  • banery powinny mieć kształt prostokąta
  • ważne jest zachowanie odpowiedniej, kilkumetrowej odległości pomiędzy dolną krawędzią banera a podłożem
  • baner nie powinien zakrywać zbyt dużej powierzchni elewacji budynku, na którym jest zawieszony
  • zachowane powinny być odpowiednie odległości pomiędzy miejscem zamontowanej reklamy a określonymi w uchwałach krajobrazowych ruchliwymi miejscami, takimi jak skrzyżowania, tunele, przejazdy kolejowe, wiadukty, mosty, estakady

To tylko najważniejsze z reguł, które pojawiają się w zapisach uchwał krajobrazowych. Warto zapoznać się z nimi dokładniej, ponieważ dokładnie opisują one co wolno, a co jest zabronione.

A co w przypadku, kiedy w danej miejscowości nie funkcjonuje żadna uchwała krajobrazowa? Czy można wówczas dowolnie umieszczać swoje banery reklamowe? Niekonieczne. Warto bowiem zawsze pamiętać o przestrzeganiu dobrych praktyk, bez względu na to czy jest to wymagane stosownym prawem, czy też nie.

Uchwały krajobrazowe a umieszczanie banerów reklamowych w przestrzeni miejskiej – kilka wskazówek
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here